Professionele autonomie komt neer op het kunnen doen van je werk, zoals jij dat wilt. Zonder dat een manager in je nek hijgt. Dat wordt steeds belangrijker in de huidige arbeidsmarkt waar Gen Z de boventoon voert; bewegingen als #quietquitting zijn niet voor niets zo populair. 

Niemand houdt van micromanagement. Het geeft medewerkers het gevoel niet te worden vertrouwd in hun vaardigheden. En vice versa leidt dat tot minder vertrouwen in het management – en minder productieve werknemers.

Autonomie is daarom net zo belangrijk voor de continuïteit van het bedrijf als voor de medewerkers. In dit artikel vertellen we je wat dit voor jou en de organisatie waar je werkt betekent.

Wat is professionele autonomie?

Andere woorden voor autonomie zijn onafhankelijkheid, zelfbestuur en zelfbeschikking. Op de werkvloer betekent het dat je de vrijheid krijgt om te werken op een manier die bij jou past – met de teamdoelen of de bedrijfsdoelen in het achterhoofd.

Professionele autonomie ziet er in elke organisatie anders uit, afhankelijk van de mensen die er werken, de bedrijfscultuur, de doelen, de producten en/of diensten en de klanten.

In het algemeen betekent het dat werknemers zelf keuzes maken op basis van hun kennis, deskundigheid en oordeel zonder (ongepaste) invloed van externen. 

professionele autonomie

Welke factoren spelen een rol bij succesvol zelfbestuur?

1. Vertrouwen vergroot professionele autonomie

Vertrouwen is een van de basisvoorwaarden voor een succesvolle samenwerking en bedrijfsvoering. Meestal spreken we dan over het vertrouwen in collega’s en in het management. In hoeverre vertrouwt het management de medewerkers en delegeert het taken? 

Maar één ding is hierbij onmisbaar: zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen is een belangrijk component in het ontwikkelen en vergroten van professionele autonomie. Als je je eigen keuzes mag/moet maken, is het noodzakelijk om te kunnen vertrouwen op jezelf. 

2. Goede communicatieve en interpersoonlijke vaardigheden

Zonder heldere communicatie is je bedrijfsschip stuurloos op een stormachtige zee. Communicatie moet eigenlijk op nummer één staan. Maar zonder vertrouwen wordt er niet goed gecommuniceerd, vandaar dat communicatie op nummer twee staat.

Alle medewerkers binnen een organisatie moeten effectief kunnen communiceren met collega’s en klanten, en sterke relaties opbouwen op basis van vertrouwen en respect.

3. Mogelijkheden om te groeien en je te ontwikkelen

Om vooruit te bewegen, moet je je kunnen ontwikkelen in een omgeving met een groeimindset. Werknemers moeten hun vaardigheden kunnen blijven ontwikkelen. Dit stimuleert verantwoordelijkheidsgevoel en komt de kwaliteit van het werk ten goede.

professionele autonomie

Wat houdt professionele autonomie tegen in jouw organisatie?

Wil je meer weten over het vergroten van jouw professionele autonomie? Wil je ontdekken wat de grootste obstakels zijn die dat tegenhouden – en die obstakels tackelen? 

Wij helpen je graag. Neem contact met ons op voor meer informatie of bekijk de vacature voor Verandermanager.